Branding & markedsføring
Brandingstrategi
En brandstrategi er en plan for at opbygge og udvikle en virksomheds brand. Det er en langsigtet plan, der har til formål at sikre, at virksomheden opnår en stærk og positiv brandidentitet, der kan hjælpe med at skabe loyale kunder og øge virksomhedens værdi.
En brandstrategi indebærer at definere virksomhedens brandpositionering, dvs. hvordan virksomheden ønsker at opfattes af sine kunder og i forhold til konkurrenterne. Dette omfatter virksomhedens brandværdier, brandpersonlighed og brandimage.
En brandstrategi skal også omfatte en plan for brandbudskaber, dvs. hvordan virksomheden ønsker at kommunikere sine budskaber til kunderne. Dette kan omfatte brugen af marketingkanaler som sociale medier, reklamer, indholdsmarkedsføring og PR.
En brandstrategi skal også indeholde en plan for brandidentitet, fx hvordan virksomheden vil præsentere sig visuelt og kommunikerer sin brandidentitet gennem sit logo, farver, typografi og andre visuelle elementer.
En brandstrategi skal også omfatte en plan for brandactivation, dvs. hvordan virksomheden vil bringe sin brandstrategi til live gennem sin virksomhedskultur, produkter og tjenester, kundeservice og andre interne og eksterne aktiviteter.
En brandstrategi skal også omfatte en plan for at måle og evaluere effektiviteten af brandstrategien, så virksomheden sikrer, at den opnår de ønskede resultater og justerer sin strategi, hvis det er nødvendigt.
Potentielt afkast
- Øget brandawareness
- Differentiering i forhold til konkurrenter
- Forbedret kundeloyalitet
- Forbedret markedsposition og troværdighed
- Bedre allokering af ressourcer
- Klar definition af målgruppe
- Øget kundetillid
- Forbedret brandrenomme
- Forbedret virksomhedskultur og medarbejderengagement